Apple komt met iPhone 16: waarom we ieder jaar weer massaal in de rij staan

10-09-24

Wereldwijd kijken tech-liefhebbers ieder jaar weer uit naar september: de maand waarin Apple de nieuwste iPhone uitbrengt. Dit jaar alweer de iPhone 16, die op maandag 9 september om 19:00 uur Nederlandse tijd wordt gepresenteerd. Het jaarlijkse evenement trekt altijd veel belangstelling. Maar wat maakt dat zoveel mensen zich opnieuw laten verleiden door een apparaat dat op het eerste gezicht niet zoveel verschilt van het voorgaande model? Is het de innovatieve technologie, de kracht van het merk, of vooral de zorgvuldig opgebouwde hype? Tijd om de aantrekkingskracht van Apple nader te onderzoeken.

Cultstatus

De eerste iPhone werd in 2007 geïntroduceerd. Sindsdien heeft Apple veel loyaliteit opgebouwd onder zijn gebruikers. Mensen kopen niet zomaar een iPhone; ze kopen een ervaring, een status, een gevoel van erbij horen. De jaarlijkse lancering van een nieuwe iPhone is uitgegroeid tot een evenement met bijna religieuze proporties. Apple weet ons elke keer weer te verleiden met strakke presentaties, meeslepende video’s en beloftes van technologie die “onze wereld zal veranderen”. Hoe revolutionair zijn die wereld veranderende functies nou eigenlijk? Toch slagen ze erin om ons keer op keer te laten geloven dat we die nieuwe camera, dat extra beetje batterijduur of die snellere processor écht nodig hebben.

De iPhone 16 Pro en Pro Max: wat kunnen we verwachten?

Op 9 september staat de introductie van de nieuwste modellen, de iPhone 16 Pro en de iPhone 16 Pro Max, op de agenda. Ondernemers die geïnteresseerd zijn in de nieuwste technologie kunnen overwegen om de iPhone 16 Pro zakelijk te kopen of de iPhone 16 Pro Max zakelijk aan te schaffen. Wat betreft de nieuwe functionaliteiten blijft het van tevoren natuurlijk speculeren waar Apple nu weer mee komt, maar volgens iCulture doet de uitnodiging voor het event sterk denken aan een vernieuwde Siri-animatie, als onderdeel van Apple Intelligence. Wij schreven al eerder over de opmars van AI en slimme apparaten in het zakelijk- en privéleven. Apple Intelligence zal daarin naar verwachting ook een grotere rol gaan spelen, hoewel die functies voorlopig nog niet in Europa of in het Nederlands beschikbaar komen.

Wat maakt Apple zo onweerstaanbaar?

Een deel van de aantrekkingskracht zit in de eenvoud en het design. Apple-producten zien er goed uit, voelen goed aan en zijn intuïtief in gebruik. Maar misschien nog belangrijker: Apple laat ons voelen dat we deel uitmaken van iets groters, iets exclusiefs. Als je een iPhone hebt, behoor je tot een wereldwijde gemeenschap van mensen die stijl, innovatie en kwaliteit waarderen. Wat Apple ook goed doet, is het creëren van schaarste. Door net genoeg iPhones beschikbaar te maken bij de lancering, zorgen ze ervoor dat er lange rijen ontstaan bij hun winkels. Dit creëert een gevoel van urgentie en exclusiviteit. Zo bouwt Apple de hype verder op.

Hype of niet, Apple heeft de afgelopen tijd een ijzersterk merk neergezet. Wij zijn in ieder geval wel benieuwd naar wat de nieuwe iPhone 16 ons te bieden heeft.

Lisa de Lege werkte in de advocatuur in arbeidsrecht en M&A praktijken maar gooide het roer om en ging doen waar haar hart écht ligt: schrijven.