Aantrekkingskracht Rotterdam blijft groeien
12-04-16
Rotterdam blijft groeien als toeristische trekpleister en als vestigingsstad voor nieuwe bedrijven en bewoners. Het aantal hotelovernachtingen groeide in 2015 met zes procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal nieuwe buitenlandse projectinvesteerders dat zich in de stad vestigde, steeg in 2015 naar 65. Dat blijkt uit de jaarcijfers die stadspromotor Rotterdam Partners vandaag publiceert.
Rotterdam werd eind vorig jaar door Lonely Planet uitgeroepen tot “Best in Travel City 2016”. De toeristische cijfers groeien daarmee nu al meer dan vijf jaar op rij. De stad trok vorig jaar 969.000 hotelgasten die samen goed waren voor bijna 1,6 miljoen hotelovernachtingen. De meeste gasten komen uit Nederland (55%). Van de buitenlandse bezoekers komen de meesten uit Duitsland (7%), Groot-Brittannië (7%) en België (5%), zo blijkt uit de voorlopige CBS-cijfers.
Attracties
Naast de hotels profiteerden ook de attracties van het groeiend toerisme. Gezamenlijk noteerden zij vorig jaar 3,25 miljoen bezoeken, een stijging van zes procent ten opzichte van 2014r. De top drie van meest populaire (betaalde) attracties bestond – weer – uit Diergaarde Blijdorp, Spido en de Euromast. De musea waren in 2015 goed voor iets meer dan een miljoen bezoeken, net zo veel als het jaar ervoor. Museum Boijmans Van Beuningen, Kunsthal Rotterdam en Maritiem Museum behoorden tot de populairste musea.
Buitenlandse bedrijven
Ook de Rotterdamse economie profiteerde in 2015 van een toenemende bedrijvigheid. In 2015 zijn er in totaal 65 buitenlandse investeringsprojecten aangetrokken of uitgebreid in de regio, een stijging van 25 ten opzichte van het jaar ervoor. Rotterdam Partners was bij 39 investeringsprojecten nauw betrokken.
‘De goede fysieke en digitale connectiviteit maken de regio Rotterdam een aantrekkelijke locatie voor buitenlandse bedrijven’, stelt de stadspromotor. ‘In 2015 trok de regio zeven nieuwe buitenlandse hoofdkantoren aan waaronder het Europese hoofdkantoor van ZPMC. Daarnaast blijven distributie- en servicecentra en marketing- en saleskantoren onverminderd sterk vertegenwoordigd in de regio.’
De komst van de 39 bedrijven levert Rotterdam de komende drie jaar 1.262 directe arbeidsplaatsen en ruim 2.000 indirecte banen op. De bedrijven investeerden bij elkaar 65 miljoen euro.
Inwoners
Rotterdam is steeds meer in trek bij internationale werknemers. In 2015 vestigden zich bijna duizend kennismigranten met hun gezin in de regio. Ook in eigen land was Rotterdam als woonstad populair. Binnen Nederland verhuisden meer mensen naar Rotterdam dan naar de andere grote steden.
FOTOGRAFIE: ROTTERDAM PARTNERS/OSSIP VAN DUIVENBODE